Biblijna dieta Daniela

Biblijna dieta Daniela

Dieta dla osób z nadwagą lub otyłością, nadciśnieniem, alergią skórną czy pokarmową, astmą, a także kamicą nerkową czy wrzodami żołądka. More »

Bisfenol - ukryty wróg otaczający Cie dookoła.

Bisfenol - ukryty wróg otaczający Cie dookoła.

Bisfenol A jest przyczyną: raka, cukrzycy, chorób serca itd. More »

Imbiru właściwości.

Imbiru właściwości.

Imbir na: bóle, przeciwrakowo, zakażenia. Obowiązkowy składnik każdej kuchni. More »

Musisz mieć dużo kapusty

Musisz mieć dużo kapusty

Sok z kiszonej kapusty leczy wrzody, wzmacnia odporność, dobry w profilaktyce raka. More »

Pracoholizm to też choroba

Pracoholizm to też choroba

Skutki pracoholizmu to: wrzody żołądka, nerwice, zaniedbanie relacji z rodziną, dziećmi i przyjaciółmi, zaburzony sen i słaba koncentracja. More »

Kto je kalarepę, ten ma dużą moc i krzepę.

Kto je kalarepę, ten ma dużą moc i krzepę.

Właściwości kalarepy: dużo witaminy C, More »

 

Kto je kalarepę, ten ma moc i krzepę. Właściwości kalarepy.

 

 

Wraz z latem rozpoczynamy sezon warzywno-owocowy.  Dzisiaj zajmę się kalarepą. Osobiście lubiłem to warzywo jak i inne ulubione przeze mnie warzywa, nie zdając sobie sprawy z jej właściwości i niemałych korzyści płynących ze spożywania  tej niedocenianej bulwy, która pojawia się w polskich ogródkach już w czerwcu.

Kalarepa jest warzywem z bardzo niskim indeksem glikenicznym i nadaje się nie tylko na smaczną przekąskę, ale ze względu na swą sytość można nią zastępować od czasu do czasu śniadanie czy kolację. Zwłaszcza w upalne lato, kiedy mniej chce się nam jeść.

To niepozorne warzywo zawiera dużą dawkę witaminy C. 100 gramowa porcja pokrywa aż 100% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

I znów, to co najzdrowsze, czyli owoc Stwórcy, a nie chemii, jest skuteczne w profilaktyce nowotworowej.  Kalarepa  razem z  innymi warzywami jak sałata, kapusta, brokuły i  kalafior – zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. W wielu przypadkach nawet leczy. Tak wynika z raportu American Association for Cancer Research w Chicago z 2012 roku. jak izotiocyjaniany, sulforafan, i indolu-3-karbinolu , które mają chronić przed nowotworami prostaty i okrężnicy.

Eeksperymencie wzięło udział 5 tys. kobiet z tym nowotworem w różnym stopniu zaawansowania. Okazało się, że kobiety, które ciągu 3 lat od rozpoznania choroby spożywały około kilogram dziennie warzyw kapustnych, były mniej zagrożone przedwczesną śmiercią.

 

Inne właściwości kalarepy:

 

  • Lekko słodka, chrupiąca  kalarepa jest szczególnie bogata w witaminy i błonnik pokarmowy; Jednakże, ma tylko 27 kcal na 100 g, nieistotną ilość tłuszczu i zerowy poziom cholesterolu.
  • Świeże kalarepa jest bogatym źródłem witaminy C ; zawiera 62 mg na 100 g masy ciała, która wynosi około 102% RDA. Witamina C (kwas askorbinowy) jest rozpuszczalną w wodzie witaminą i  silnym przeciwutleniaczem, który wymiata z organizmu wolne rodniki. Witamina C zmniejsza ryzyko wystąpienia raka, choroby serca. Pomaga utrzymać zdrowe ciało ludzkiej tkanki łącznej, zębów.
  • Zawiera w szczególności dobre ilości wielu B-kompleks grupy witamin, takie jak niacyna, witamina B6 (pirydoksyna), tiamina, kwas pantotenowy, itd., 
  • Ma dobry poziom minerałów; miedź, potas, wapń, mangan, żelazo i fosfor w szczególnie wysokim stężeniu. Potas jest ważnym składnikiem komórek i płynów ustrojowych, która pomaga w kontroli rytmu serca i ciśnienia krwi przeciwdziałając skutkom sodu. Organizm ludzki wykorzystuje mangan jako kofaktor dla enzymu przeciwutleniacza dysmutazy ponadtlenkowej .
  • Ponadto, jego kolor kremowy miąższ zawiera małe ilości pigmentów witaminy-A i karotenu.
  • Kalarepy liście lub wierzchołki, tak jak rzepy, są również bardzo pożywne i bogate w karoteny, witaminy A, witaminy K, minerały i B-kompleks witamin z grupy.

 

To co przyczynia się do właściwości  przeciwnowotworowych kalarepy, to związki siarkowe – glukozynolany, które rozkładają się na dwie substancje: izotiocyjany i indole. Warto wiedzieć, że szczególnie wysoką zawartość glukozynolanów mają wasabi (165-281 mg/100 g) i chrzan (12-160 mg/100 g), a także właśnie warzywa należące do rodziny Cruciferae  (kapustowatych)- kalafior (23-43 mg/100 g), brokuły (surowe – 19-127 mg/100 g),  rzeżucha (20-658 mg/100 g).

 

 

Regularne spożywanie kalarepy i innych warzyw kapustnych może zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia tej choroby.

Kalarepa na zdrową skórę i oczy.

Kalarepa jest źródłem luteiny – substancji, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Luteina to żółty barwnik (w niektórych warzywach maskowany jest przez zielony barwnik roślinny – chlorofil), który w największej ilości gromadzi się w plamce żółtej oka, odpowiedzialnej za prawidłowy proces widzenia.

Luteina chroni skórę i oczy przed promieniowaniem UVA i UVB.

Warto pamiętać, że luteina traci swoje właściwości pod wpływem długiego gotowania.

 

Reasumując spożywanie kalarepy daje nam: dużo witaminy C, chroni przed rakiem, i przed promieniowaniem UV.

Po co chodzić więc do lekarza, kiedy można jeść zdrowe warzywa zapobiegając chorobom.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *