Biblijna dieta Daniela

Biblijna dieta Daniela

Dieta dla osób z nadwagą lub otyłością, nadciśnieniem, alergią skórną czy pokarmową, astmą, a także kamicą nerkową czy wrzodami żołądka. More »

Bisfenol - ukryty wróg otaczający Cie dookoła.

Bisfenol - ukryty wróg otaczający Cie dookoła.

Bisfenol A jest przyczyną: raka, cukrzycy, chorób serca itd. More »

Imbiru właściwości.

Imbiru właściwości.

Imbir na: bóle, przeciwrakowo, zakażenia. Obowiązkowy składnik każdej kuchni. More »

Musisz mieć dużo kapusty

Musisz mieć dużo kapusty

Sok z kiszonej kapusty leczy wrzody, wzmacnia odporność, dobry w profilaktyce raka. More »

Pracoholizm to też choroba

Pracoholizm to też choroba

Skutki pracoholizmu to: wrzody żołądka, nerwice, zaniedbanie relacji z rodziną, dziećmi i przyjaciółmi, zaburzony sen i słaba koncentracja. More »

Kto je kalarepę, ten ma dużą moc i krzepę.

Kto je kalarepę, ten ma dużą moc i krzepę.

Właściwości kalarepy: dużo witaminy C, More »

 

Kto je kalarepę, ten ma moc i krzepę. Właściwości kalarepy.

 

 

Wraz z latem rozpoczynamy sezon warzywno-owocowy.  Dzisiaj zajmę się kalarepą. Osobiście lubiłem to warzywo jak i inne ulubione przeze mnie warzywa, nie zdając sobie sprawy z jej właściwości i niemałych korzyści płynących ze spożywania  tej niedocenianej bulwy, która pojawia się w polskich ogródkach już w czerwcu.

Kalarepa jest warzywem z bardzo niskim indeksem glikenicznym i nadaje się nie tylko na smaczną przekąskę, ale ze względu na swą sytość można nią zastępować od czasu do czasu śniadanie czy kolację. Zwłaszcza w upalne lato, kiedy mniej chce się nam jeść.

To niepozorne warzywo zawiera dużą dawkę witaminy C. 100 gramowa porcja pokrywa aż 100% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

I znów, to co najzdrowsze, czyli owoc Stwórcy, a nie chemii, jest skuteczne w profilaktyce nowotworowej.  Kalarepa  razem z  innymi warzywami jak sałata, kapusta, brokuły i  kalafior – zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi. W wielu przypadkach nawet leczy. Tak wynika z raportu American Association for Cancer Research w Chicago z 2012 roku. jak izotiocyjaniany, sulforafan, i indolu-3-karbinolu , które mają chronić przed nowotworami prostaty i okrężnicy.

Eeksperymencie wzięło udział 5 tys. kobiet z tym nowotworem w różnym stopniu zaawansowania. Okazało się, że kobiety, które ciągu 3 lat od rozpoznania choroby spożywały około kilogram dziennie warzyw kapustnych, były mniej zagrożone przedwczesną śmiercią.

 

Inne właściwości kalarepy:

 

  • Lekko słodka, chrupiąca  kalarepa jest szczególnie bogata w witaminy i błonnik pokarmowy; Jednakże, ma tylko 27 kcal na 100 g, nieistotną ilość tłuszczu i zerowy poziom cholesterolu.
  • Świeże kalarepa jest bogatym źródłem witaminy C ; zawiera 62 mg na 100 g masy ciała, która wynosi około 102% RDA. Witamina C (kwas askorbinowy) jest rozpuszczalną w wodzie witaminą i  silnym przeciwutleniaczem, który wymiata z organizmu wolne rodniki. Witamina C zmniejsza ryzyko wystąpienia raka, choroby serca. Pomaga utrzymać zdrowe ciało ludzkiej tkanki łącznej, zębów.
  • Zawiera w szczególności dobre ilości wielu B-kompleks grupy witamin, takie jak niacyna, witamina B6 (pirydoksyna), tiamina, kwas pantotenowy, itd., 
  • Ma dobry poziom minerałów; miedź, potas, wapń, mangan, żelazo i fosfor w szczególnie wysokim stężeniu. Potas jest ważnym składnikiem komórek i płynów ustrojowych, która pomaga w kontroli rytmu serca i ciśnienia krwi przeciwdziałając skutkom sodu. Organizm ludzki wykorzystuje mangan jako kofaktor dla enzymu przeciwutleniacza dysmutazy ponadtlenkowej .
  • Ponadto, jego kolor kremowy miąższ zawiera małe ilości pigmentów witaminy-A i karotenu.
  • Kalarepy liście lub wierzchołki, tak jak rzepy, są również bardzo pożywne i bogate w karoteny, witaminy A, witaminy K, minerały i B-kompleks witamin z grupy.

 

To co przyczynia się do właściwości  przeciwnowotworowych kalarepy, to związki siarkowe – glukozynolany, które rozkładają się na dwie substancje: izotiocyjany i indole. Warto wiedzieć, że szczególnie wysoką zawartość glukozynolanów mają wasabi (165-281 mg/100 g) i chrzan (12-160 mg/100 g), a także właśnie warzywa należące do rodziny Cruciferae  (kapustowatych)- kalafior (23-43 mg/100 g), brokuły (surowe – 19-127 mg/100 g),  rzeżucha (20-658 mg/100 g).

 

 

Regularne spożywanie kalarepy i innych warzyw kapustnych może zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia tej choroby.

Kalarepa na zdrową skórę i oczy.

Kalarepa jest źródłem luteiny – substancji, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Luteina to żółty barwnik (w niektórych warzywach maskowany jest przez zielony barwnik roślinny – chlorofil), który w największej ilości gromadzi się w plamce żółtej oka, odpowiedzialnej za prawidłowy proces widzenia.

Luteina chroni skórę i oczy przed promieniowaniem UVA i UVB.

Warto pamiętać, że luteina traci swoje właściwości pod wpływem długiego gotowania.

 

Reasumując spożywanie kalarepy daje nam: dużo witaminy C, chroni przed rakiem, i przed promieniowaniem UV.

Po co chodzić więc do lekarza, kiedy można jeść zdrowe warzywa zapobiegając chorobom.

 

One Response to Kto je kalarepę, ten ma moc i krzepę. Właściwości kalarepy.

  1. Sylwia napisał(a):

    A propos zdrowego odżywiania – obejrzałam dzisiaj film pt „What the health”. Pomimo jednorazowej wzmianki, że pochodzimy od małpy film jest bardzo przyzwoity. Pokazuje czym tak naprawdę jest branża mięsna i nabiałowa. Naprawdę polecam. Film obrazuje jakie skutki występują przez spożywanie mięsa i nabiału.
    Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *